fredag 6 mars 2009

Mina & Ruvberts nerver






Idag hade det varit skönt att kunna meditera. Har länge tänkt att det måste snart vara dags att öppna helt för hönsen. Deras provisoriska lilla inhägnad är helt mot norr, ingen sol alls.




Men jag är värsta hönsmamman när det kommer till de älskvärda. Massa tankar som all börjar med "tänk om", de är ju världens gulligaste & här finns både räv, uggla & hök. Bestämde mig imorse att de som gillar att äta älskvärda sover eller är på semester så jag lät dörren stå öppen.

Efter att snabbt konstaterat att morgongodiset inte var något vidare gott traskade Ruvbert ut, kluckande på flickorna att det var spännande saker på gång idag.
Nu är ju flickorna lite vimsiga av sig i ärlighetens namn. Ruvbert hade fullt sjå ska jag säga.

Katrin gick in i hägnet igen & blev halv hysterisk när gallret kom emellen henne & de andra 2. Ruvbert fick störta in & typ valla ut henne med vingarna. Plommon hittade en bit frigolit & blev superlycklig men jag är som är grym flyttade det utan räckhåll. Hon letade omkring & glömde helt bort att hålla koll på Ruvbert & Katrin varpå Ruvbert igen var tvungen att valla. Men då hade Katrin gått åt andra hållet.......Så höll det på.
Det var länge sen jag skrattat så gott, jag sa ju att jag är grym.
Nu sitter jag här & oroar mig att allt är väl med de små.
Kan inte hålla mig.....måste bara kolla....
När jag tänker efter är det inte mer än rätt. De är ju syskon, inte ett år ens....jo, de har rätt till en hönsmamma :)

2 kommentarer:

Koola Viola sa...

Vet precis vad du menar. Hu vad man spanar och lyssnar, speciellt när man fått räv-rapporter från grannarna.

För övrigt tror jag att hela begreppet hönsmamma syftar från början på hönsägarna. Inte på kycklingmammorna. Om jag får gissa... ;o)

Göran sa...

Nå´n som hört talas om Hönspappa?