onsdag 25 mars 2009

Mina älskvärda


Sen några veckor tillbaka får de älskvärda röra sig som de vill på tomten. Första dagarna sprang jag in & ut som en riktigt nervös tokstolla för att se var de var. De hälsade mig varje gång lika glatt att jag kom, alla 3 med lycksaliga näbb flin. Ganska snart upptäkte jag att Ruvbert har järnkoll på sina flickor, styr dem vänligt men bestämt med sina vingar & röst. Ska de gå vänster flaxar han bestämt bakom töserna med höger vinge & tvärtom. Så duktig pojke!
Det finns en "nackdel" med denna frigång; äggen hamnar lite här & där. Har hittat några av deras favorit gömmor i mörka hörn. Väntar jag med att öppna upp helt till efter tolv hamnar de oftast - notera oftast - i ett rede eller i torvbadet :)
Vi har sån tur så vi har en verkstad så man kan måla & greja hela året. Hasse sågar - jag målar. Håller just nu på att måla staketet som ska gå runt huset, vi vill inte ha terrierflickor springande över hela tomten jagandes de älskvärda & pågarna när de kommer i maj. Har ingen aning om de skulle jaga dem men tänker inte ta risken. Flickorna får så långa promenader varje dag så de behöver ingen jätte yta att fara omkring på hemmavid.
Hur som helst, öppnar upp till verkstaden & från ingenstans (det låter verkligen sannolikt *flin*) kommer de älskvärda störtande in i verkstaden. Nytt att upptäcka! Förnöjt kluckande sprätte de runt i sågspånen, upp på bänkarna, överallt utom ner i färgburken.......Det var så härligt att ha dem runt benen så att jag brast i något som i min inskränkte värld skulle föreställa sång sen drog jag igång lite vissling, typ som Ackermann om ni kommer ihåg honom. Ruvbert blev alldeles till sig - den gosse är så musikalisk - & började galla så här på eftermiddagen. Vi jamade helt enkelt ihop! Groovie asså.
Såg som i en dröm hur vi sitter & fikar i sommar med de älskvärda bredvid oss i soffan, pågar som förnöjt betar härligt gräs & flickorna som lapar sol på trappen................Detta förutsätter att snön kan försvinna någongång!
Imorgon bär det av till trädgårdsmässan tillsammans med min Eva. Vi ska drömma........få ont i fötterna.......köpa något litet................

3 kommentarer:

Koola Viola sa...

Visst är det för härligt med hönsapönor virvlandes kring fötterna! Och vilket fint smeknamn, "de älskvärda". Vackert :o)

Göran sa...

Va kul med trädgårdsmässa. Det är en sann källa till inspiration.

Upplagd sa...

ja, jag vet att vi träffas i morrn, men jag vrider mig i spastiska konvulsioner över bilden på dig och Ruvbert jammandes på "feeling groovie"
hahahahahahahahahahahahahahahahahah
hahahahahahahahahahahahahahahahahaha
hahahahahahahahahahahahahahahahahah
hahahahahahahahahahahahahahahahahaha
ok, ska sluta nu...