tisdag 31 mars 2009

Ej godkänd

De älskvärda blir modigare & modigare. Mitt ute på gårdsplanen spatserar de i lugn & ro. De har hittat var fågelborden är & att det finns smaskens som fåglarna tappat eller sprätt ut. Fågelbordet utanför fönstret kommer inte upp nästa vinter för oj, vad de sprätte i rabatten. Hoppas de flesta vårlökarna som är på väg upp överlever denna något bryska behandling. Sorry Irene :)

Idag låg Ormvråkar & svävade över oss. Inte vet jag om de tar höns men med tanke på hur små GammelSvensk Dvärghöna är så är det nog en stor möjligt att det skulle kittla dödsskönt i kistan på vråken.

Enligt höns bibeln så är en av fördelarna med att ha tupp att den vaktar sina hönor mot fara från luft & mark. Jo mors du! Ruvbert har läst hönspalören (läs här) men inte tusan har han läst sidan som beskriver denna arbetsuppgift! (Sidan om höns fortplantning har han läst så många gånger att sidan nästan lossnat ur bokens bindning). Han får inte godkänt utan blir rentav underkänd med många minus!!! Ormvråkarna skriade medan han förnöjt sprätte omkring sjungandes Våren rasat lalala---sprätt sprätt----Blåsippan ute i backarna står lalala. Vid detta laget börjar jag känna en viss irritation, pekar mot skyn, tar fram min barska stämma & tjoar se upp, se upp medan jag stampar med mina läckande stövelfötter. Tror ni han eller flickorna för den delen bryr sig??? I kör brister de istället ut i " Tussi-tussi-tussi-tussi-tussilago, å va fin du är.Tussi-tussi-tussi-tussi-tussilago, nu är våren här!"

3 kommentarer:

Koola Viola sa...

*skrattar* Hopplös Ruvbert...

Å tackar som petar in min "amatör-tolkning" av hönsparlören. :o)

Everest har tyvärr pluggat varningsläten lite föör mycket. Han varnar för allt, hela tiden, så det enda hönorna gör är att springa runt runt och försöka undvika alla faror han varnar för som egentligen inte finns. Det blir inga trinda höns hos mig just nu, inte.

Upplagd sa...

...Ruvbert kanske behöver solglasögon? Bländad av solen eller bländad av att vara ute i full frihet?
Idag såg vi två tranor i Molstaberg, två unga rådjur och en helt gäng vildänder...
Visst är vaknar naturen!

Lise-Lotte sa...

Alpackor är ju fina och just alpackaföl är SÅ underbart söta och gulliga så man smäller av som du skriver,du må tro att jag inte tillbringar mycket tid innom hus just nu,bor större delen i stallet och hagen om dagarna.När får du hem dina pojkar då?
//Lise-Lotte